Úgy gondoltam, már elég sok időt cipeltem magamban Indiát, a sikátoraival, a szent teheneivel, az összes istenével, tarka ünnepeivel és sokszínű világával együtt. Eljött hát az idő, hogy letegyem...amit letehetek.


2010. november 27., szombat

Pán / Bétel (पान)

Cigi árus - abban a piros kendőben pedig friss bétel levél van...

A Pán (Paan ) , más néven a bétel levél ( de én csak most tudtam meg, hogy a bétel az nem dió, hanem szőlő). Szóval a bétel levelének (Piper betle) a rágása társadalmi esemény úgy Indiában mint Délkelet Ázsiában igen elterjedt szokás. Azt tartják a helyiek, hogy a bétel levél rágása frissíti a leheletet, tisztítja a szájpadlást és emésztési célokra is szolgál.Valóban szokás és közösségi program bételt rágni.

Egyszer én is kipróbáltam pár másodpercig...nem részletezném. Mindenki próbálja ki!!! Az biztos, ha valamit el akartunk érni a kollégiumba a portásnál, akkor mindig vittünk egy pánt, így aztán le volt "fizetve", és még meg is köszönte. (:-)))

A friss bétel levelet megkenik oltott mész pasztával majd szórnak rá kandírozott gyümölcsöt, szerecsen diót, római köményt, cukrot. Ezeket mind összecsomagolják a levélbe és úgy adják oda...






...és akkor egy pán rágása mellett ami órákig is eltarthat megbeszélik a világ dolgait. Állítólag ősi szokás volt, hogy a vendéget pánnal fogadták, és nem volt szabad visszautasítani...

A bétel árus mindenhol megtalálható, általában a dohány árusok pultjainál. De a vonaton is árulják, ha esetleg valaki nem csomagolt magának.

Mert már olyat is láttam , hogy egy házaspár utazott, megették az ebédjüket, majd az asszony elővette a nedves ruhába csomagolt bétel leveleket és elkészítette az urának, meg természetesen magának is. Aztán rágták és rágták...és közben beszélgettek...


Sőt mi több és ez szerintem csúcs, bármennyire is hihetetlenül hangzik: pán küldő szolgálatok teljes hálózata működik szerte a világban...

2 megjegyzés:

  1. Én elrágtam, jó néhány bétel levelet, csak úgy mész és kandírozott gyümölcsök nélkül. Nem rossz, kellemes meleg izt, van a büdőskére emlékeztető szaga. Mindenesetre elveszi a szajszagot, ha hagymát eszel stb. A folytonos evési kényszert csökkenti. Megfázásra, köhögésre
    nagyon jo. Mindenféle emesztési problémára jó. Savasságot szüntet. Nekem egy bajom van vele, nem tudom mennyire mérgező.

    VálaszTörlés
  2. Námászté! Köszönöm hogy megosztotta élményét. Nem tudok arról, hogy mérgező lenne! Szép napot! ��

    VálaszTörlés